Maud DANIEL

Associate Professor

This page as PDF
Maud Daniel Chever

Vice Dean for Coporate Relationships, Partnerships & Local Area

 

My research is on:

  • Sustainable consumption and more broadly the adoption by individuals of sustainable market and non-market practices. Using qualitative methods, my research aims to understand the different ways in which people engage in sustainable development and the trade-offs that address individual conflicts between sustainable development and everyday life concerns.
  • The integration of new practices in the daily life of individuals through interpersonal transmission (family and extra-family). This research aims to reveal the processes of learning, stabilization or disappearance of daily practices (purchases and uses). More specifically, our work clarifies the role of inter, intra and transgenerational transmission in the change and standardization of practices”.

Consumer Behaviour

Socially responsible consumption

 

Keywords: sustainable development, socially responsible consumption, sustainable purchasing, sustainable uses, inter and intra-generational transmission

  • services Marketing
  • Strategic Marketing
  • Non-media marketing and public relations
  • Relationship Marketing
  • Marketing Management

Maud Daniel. La place du doute et de la réflexivité dans l’enseignement de la Responsabilité Sociétale des Entreprises : le cas du « Procès de la RSE ». 6es journées MACCA Management – Rennes 2023, Jan 2023, Rennes, France.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Laura Sabbado. L’apport de la théorie des pratiques à la compréhension des processus de transition alimentaire :le cas de la réduction de la consommation de viande. Congrès de l’Association Française Marketing, May 2023, Vannes, France.
Link to the publication (HAL)
Entrepreneurship / Project Management, Marketing
Laura Sabbado, Maud Daniel. Food Practices in Transition : the case of deconsumption of animal products. 39th EGOS Colloquium, Jul 2023, Cagliari (Sardaigne), Italy.
Link to the publication (HAL)
Entrepreneurship / Project Management, Marketing
Fanny Reniou, Elisa Monnot, Lucie Sirieix, Maud Daniel-Chever. Le passage à la vente en vrac oblige les distributeurs à revoir leurs pratiques. The Conversation France, 2022, 6 p. [en ligne].
Link to the publication (HAL)
Marketing
Maud Daniel-Chever, Elisa Monnot, Fanny Reniou, Lucie Sirieix. Comprendre les spécificités de la distribution en vrac pour adapter le retailing mix : apport des théories des pratiques. Décisions Marketing, 2022, 106, pp.91-116.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Maud Daniel-Chever, Elisa Monnot, Fanny Reniou, Lucie Sirieix. The packaging-free product market: A renewal of practices. Sihem Dekhili. Marketing for sustainable development: Rethinking consumption models, ISTE Editions, pp.79-101, 2021, Agriculture, Food Science and Nutrition, 9781789450361.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Fanny Reniou, Elisa Monnot, Lucie Sirieix, Maud Daniel-Chever. Le marché du vrac : un renouveau des pratiques. Sihem Dekhili. Le Marketing au service du Développement durable : Repenser les modèles de consommation, ISTE Editions, 2021, Encyclopédie Sciences, 9781789480368.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Laura Sabbado, Maud Daniel, Caroline Ruiller, Emmanuelle Fromont, Roselyne Crambert. The role of proximity relations in the integration process into the network: an analysis of CEOs’ life narratives. Industry and Innovation, 2021, 28 (7), pp.815-835.
Link to the publication (HAL)
Entrepreneurship / Project Management, Finance, Human Resource Management, Marketing
Maud Daniel-Chever, Elisa Monnot, Fanny Reniou, Lucie Sirieix. Le vrac: un renouvellement des pratiques des consommateurs et des distributeurs ?. 36. Congrès de l’Association Française de Marketing (AFM), Biarritz, 5-7 mai 2020, Association Française de Marketing (AFM), May 2020, Biarritz, France.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Maud Daniel Chever, Elisa Monnot, Fanny Reniou, Lucie Sirieix. Les pratiques des professionnels du vrac : entre évolutions et renouveau. 23. Colloque Etienne Thil, Oct 2020, Paris, France.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Maud Daniel-Chever, Elisa Monnot, Fanny Reniou, Lucie Sirieix. Les pratiques des professionnels du vrac : entre évolutions et renouveau. Colloque Etienne Thil, Oct 2020, Paris, France.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Laura Sabbado da Rosa, Maud Daniel, Caroline Ruiller, Emmanuelle Fromont, Roselyne Crambert. Seeking for proximity balance within networks. EURAM, Jun 2019, Lisbon, Portugal.
Link to the publication (HAL)
Entrepreneurship / Project Management, Finance, Human Resource Management, Marketing
Maud Daniel-Chever, Gérard Cliquet, Karine Picot-Coupey. Le comportement du consommateur et le point de vente. Retailing, Dunod, pp.89-112, 2018, 9782100778232.
Link to the publication (HAL)
Marketing
Guy Basset, Gérard Cliquet, Jean-Philippe Croizean, Maud Daniel. Le retailing et ses environnements. Retailing, Dunod, pp.7-28, 2018, 9782100778232.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix. From sustainable consumption to sustainable practices. 43. EMAC Annual Conference, European Marketing Academy (EMAC). BEL., Jun 2014, Valence, Spain. 14 p.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel. L’engagement des individus pour le développement durable : une étude quantitative des achats et des usages durables. Revue management
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel. L’engagement des individus pour le développement durable : une étude quantitative des achats et des usages durables. Revue management
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix. Les pratiques durables : une forme de résistance ordinaire ?. Décisions Marketing, 2012, 68, pp.11-24.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel. L’engagement des individus ordinaires pour le développement durable : achats, usages et transmission. Sciences de l’Homme et Société. Institut National d’Etudes Supérieures Agronomiques de Montpellier, 2012. Français.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Yuna Chiffoleau, Lucie Sirieix. Quelles sont les dynamiques de la consommation citoyenne ?. Les développements durables, CRDP – Centre Régional de Documentation Pédagogique de l’Académie de Montpellier, 208 p., 2011, Questions OuverteS, 978-2-86626-409-3.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Nicolas Bricas, Lucie Sirieix. L’intérêt pour les petits producteurs fonde-t-il la consommation de produits équitables ?. Cahiers Agricultures, 2010, 19 (1), pp.28-33.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Nicolas Bricas, Lucie Sirieix. Consumer perception of combined “fair trade” and “organic agriculture” labels on food products.. 16ème colloque ISOFAR, Jun 2008, Modène, Italy.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix, Nicolas Bricas, Muriel Figuié. L’art de composer des individus entre leurs obligations de la vie moderne et leurs préoccupations éthiques. 8. Journées normandes de recherche sur la consommation, Institut d’Administration des Entreprises (IAE). FRA., Mar 2009, Rouen, France. 25 p.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix. Les différents régimes de pratiques durables des consommateurs : intégration dans un style de vie, compensation ou engagement ponctuel. 25. Congrès de l’Association Française de Marketing, AFM, Association Française de Marketing (AFM). FRA., May 2009, Londres, Royaume-Uni. 15 p.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Nicolas Bricas, Lucie Sirieix. Les « petits producteurs » sont-ils des acteurs obligés du commerce équitable pour les consommateurs ?. 3rd Fair Trade International Symposium, Cirad, PFCE
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Nicolas Bricas, Lucie Sirieix. Les « petits producteurs » sont-ils des acteurs obligés du commerce équitable pour les consommateurs ?. 3. Fair Trade International Symposium (FTIS), Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement (CIRAD). FRA., May 2008, Montpellier, France. 15 p.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix, Nicolas Bricas. Consumers perceptions of combined “fair trade” and “organic agriculture” labels on food products. 2. Scientific conference of ISOFAR / 16. IFOAM Organic world congress, Jun 2008, Modena, Italy.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix, Nicolas Bricas, Muriel Figuié. Au delà de l’achat de produits “durables”, un repérage élargi des pratiques durables des individus. 1. Colloque international : “consommation et résistance(s) des consommateurs”, Nov 2008, Paris, France. 1 p., 2008.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix, Nicolas Bricas, Muriel Figuié. Du choix des produits aux modes de vie : un repérage élargi des modalités de résistance des individus pour un développement durable. 1. Colloque international : “consommation et résistance(s) des consommateurs”, Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement (CIRAD). FRA.; Institut National d’Etudes Supérieures Agronomiques de Montpellier (Montpellier SupAgro). FRA.; Agence Nationale de la Recherche (ANR). FRA., Nov 2008, Créteil, France. 28 p.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing
Maud Daniel, Lucie Sirieix, Nicolas Bricas, Muriel Figuie. Du choix des produits aux modes de vie : un repérage élargi des modalités et régimes de résistance des individus pour un développement durable.. Premier colloque International « Consommation et résistance(s) des consommateurs », Nov 2008, Paris, France.
Link to the publication (HAL)
Author(s) : Maud DANIEL
Marketing