Accueil / Formations / FI Licence International Business
Hélène CHOTARD
Responsable Pôle formation initiale
Pom JACTIN
Assistante pédagogique
secret-pedag-fi@univ-rennes.fr
Tél. 02 23 23 60 06
Candidature 2022-2023
Ouverture du serveur :
samedi 26 février 2022
Date limite de candidature :
jeudi 14 avril 2022 (soir)
Entretiens individuels :
Jeudi 2 et Vendredi 3 juin 2022
Rentrée à l’IGR-IAE Rennes
Vendredi 2 septembre 2022
Code RNCP : 35924
Le parcours International Business (IB), a pour objectif de donner une vision complète des sciences de gestion – finance, contrôle de gestion, GRH, marketing – en anglais à des étudiants ayant un projet professionnel tourné vers l’international. La majorité des cours est suivie à la fois par des étudiants français et par des étudiants étrangers en échange, permettant ainsi un enrichissement mutuel dans un environnement multiculturel. Un excellent niveau d’anglais assorti à un projet professionnel orienté international sont requis pour l’accès à cette Licence.
La Licence de Gestion parcours International Business, dont la très grande majorité des cours est en anglais permet d’évoluer en environnement multiculturel, tout en réalisant ses études en France.
Poursuite d’études en master de management, soit à Rennes aux différents masters proposés à l’IGR-IAE en formation initiale ou en alternance (finance, ressources humaines, marketing ou contrôle de gestion et audit organisationnel), soit à l’étranger dans l’une des universités partenaires de l’IGR-IAE. La Licence International Business est parfaitement adaptée à une poursuite vers un double diplôme dans l’une des universités partenaires de l’IGR-IAE à l’étranger.
Les enseignements en anglais sont assurés par des enseignants étrangers ainsi que par des enseignants-chercheurs de l’IGR-IAE.
La L3 International Business se conclut par un stage obligatoire en entreprise, effectué de préférence à l’étranger ou dans une entreprise française avec une mission tournée vers l’international.
À l’issue de ce cours, les étudiants devront maîtriser les principales notions du calcul de coûts.
· Comprendre les finalités du calcul de coûts.· Maîtriser les ntions de base du calcul de coûts (charges, coûts, objets de coût) ;
· Distinguer les charges directes et indirectes ; variables et fixes ;
· Savoir quand utiliser la méthode des coûts complets (centres d’analyse, imputation rationnelle) et effectuer les différents calculs associés : valorisation des stocks, coût de revient, résultat analytique.
· Savoir quand utiliser la méthode des coûts partiel (coûts variables, coûts spécifiques) et calculer les principaux indicateurs d’analyse de la rentabilité : Seuil de rentabilité, Indice de sécurité et Levier d’exploitation.
· Analyser les différents résultats et proposer si besoin des actions d’amélioration.
Baratay C. et Monaco L. (2021). Contrôle de gestion, Gualino.
Gervais M (2009). Contrôle de gestion (2009), Economica
Horngren C., Bhimani A., Datar S. et Foster G. (2006). Comptabilité de gestion, Pearson Education.
Bases de la comptabilité financière
À l’issue de ce cours, les étudiants devront maîtriser les connaissances de bases en comptabilité financière.
· Comprendre les finalités de la comptabilité financière ;
· Maîtriser les mécanismes comptables d’une comptabilité en partie double ;
· Comprendre les différents documents comptables et financiers ;
· Comprendre l’impact des opérations courantes et d’inventaires sur la formation du résultat
Philipps. A, Raulet.C, Sabatier.P, Comptabilité générale, Dunod.
Bailly.I, Colasse.C, Comptabilité générale, Questions et applications, Economica.
GRANDGUILLOT.B, GRANDGUILLOT.F, La comptabilité générale, Gualino.
Aucun
Remise à niveau statistiques afin de pouvoir utiliser les indicateurs courants en statistiques et les principales lois de probabilité utiles dans différentes matières de gestion.
Les différents types de variables, les indicateurs de description des données, les lois de probabilité usuelles, l’utilisation d’un test (test du Khi-Deux)
Quelques définitions de base
Chapitre 1 : Description des données, paramètres de position (mode, médiane, moyenne) et de dispersion (variance et écart type, intervalle inter-quartiles)
Chapitre 2 : Lois de probabilité usuelles : loi discrète uniforme, loi binomiale, loi de poisson et loi normale
Chapitre 3 : Test du Khi-deux.
Statistiques et probabilités en économie-gestion, Benjamin Legros, 2ème edition, Dunod, 2016
Statistiques pour la gestion, Pierre-Charles Pupion, Dunod, 2012
Néant
Cours de statistiques fin du lycée
The aim of the course is to initiate students:
– to read and analyse different financial statements of companies
– to detect companies financial problems
– to find solutions to those problems
The students will be able:
– to read companies’ financial statements: balance sheet, income statement…
– to understand the main concepts used in financial analysis: investments, working capital, expenses, liabilities, assets…
– to learn about different sources of funding
– to evaluate the financial stringency of companies
Chapter 1 : Financial balance-sheet
Chapter 2 : Functional balance-sheet
Chapter 3 : Self-financing ability and adjsuted Intermediate Balances
Chapter 4 : Financing table
– Stephen A Ross, Randolph W. Westerfield, Jeffery Jaffe, Bradford D Jordan & Ram Kumar Kakani (2017) Corporate Finance, 11th ed. Mac Graw Hill Education
– Corporate Finance: Theory and Practice
Basic knowledge in general accounting
– to know what is and means HRM, HRD, Organization
– to do the link between Organizations and HRM contingency
HRM bases for beginners
1. What is HRM ? Differences between HRM and HR development
2. Case Study : the Bio case
3. What is an organization ?
4. Organizations and HRM contingency
5. Case Study on a topic (motivation, commitment, indentification & managerial insights)
Given for each chapter, during the course
No
This course aims to present the main concepts and levers that a marketing executive may activate to embody the positioning and stimulate the sales of a product/service (mainly on short-termed perspective).
Be able to analyze basic marketing strategy (STP approach), identify and understand the marketing policy.
Chapter 1 : the marketing strategy
Chapter 2: Product policy and portfolio management
Chapter 3: product retailing policy
Chapter 4: Product pricing policy
Chapter 5: Product promotion policy
Principles of Marketing (15th Edition) 15th Edition, by Philip T. Kotler (Author),? Gary Armstrong (Author)
Mercator 11e édition – Tout le marketing à l’ère numérique (2014) de Jacques Lendrevie et Julien Lévy
Marketing (2014), Sous la direction de Jean-Marc Ferrandi, Marie-Christine Lichtle, Dunod
No
This module develops an understanding of the role of bugeting within an organisation. It will enhance the ability to prepare, analyze, interpret, critically evaluate and use data for planning and control.
It also develops an awareness of actual management accounting practice and an interest in emerging issues in management accounting.
1. Define a budget and show how budgets, objectives and strategic plans are related.
2. Explain the budgeting process and the interlinking of the various budgets within the business.
3. Construct various budgets from relevant data.
4. Discuss the criticisms that are made of budgeting.
5. Undertake variance analysis and discuss possible reasons for the variances calculated.
1. Budgeting
• Budgets and budgeting process: nature and objectives of budgets, operating budget and master budget, link with strategy
• Preparing a budget: the budget-setting process, the interrelationship of budgets, operating and master budgets
• Current issues in budgeting: criticism of budgeting, rolling forecasts, activity-based budgeting (ABB), zero-based budgeting (ZBB), beyond budgeting
2. Variance Analysis
• Basic concepts
• Level 1 analysis: Total variance
• Level 2 analysis: Flexible budget variance and sales volume variance
• Level 3 analysis: Sales price variance, price variances and efficiency variances for direct-cost inputs, fixed overhead costs variance
• Reconciling the budgeted profit with the actual income
Atrill P. et McLaney E. (2009). Management Accounting for Decision Makers, Pearson Education.
Horngren C.T., Datar S. et Rajan M. (2015). Cost accounting: A managerial emphasis 15th edition, Pearson Education.
Prerequisites
Basic knowledge in financial accounting and cost calculation
• Savoir : Mieux percevoir la dimension humaine des acteurs dans l’organisation
• Savoir-être : Mieux cerner son mode de fonctionnement – sa communication
• Savoir-faire : Etre capable de conduire le changement
• Introduction / Fixation des objectifs individuels et collectifs
Thème 1 Qu’est-ce que la Psychosociologie des organisations
• Fondements et Ecoles
• Thème 2 Les groupes et la dynamique du travail en équipe
• Thème 3 Motivation et dynamique de développement personnel
• Présentation d’un livrable en amphi comptant pour 40%,
• Rédaction d’une note de réflexion comptant pour 60 % – par groupe de 5 – 10 pages au maximum
J’écoute et j’oublie, je fais et je comprends. Vous serez mis en situations régulièrement pour vivre les thèmes dans la mesure du possible. (Tests, sondages, exercices, jeux de rôles et CRAZY LEWIN SHOW). Si la curiosité et l’investigation sont au rendez, il y a fort à parier que vous entamerez cette nouvelle année sous l’angle de la construction d’un libre arbitre s’appuyant sur la connaissance de soi, pour mieux s’écouter, écouter, se motiver, motiver.
Je compte sur votre « engagement » pour construire la dynamique CRAZY LEWIN SHOW dès que possible :
Pour approfondir :
• Claude LEVY-LEBOYER, « La Motivation dans l’entreprise (Modèles et stratégies) », Paris, Editions d’Organisation, (1998).
• Paul Spector Traduction : Daniel Gilibert, « Psychologie du travail et des organisations » Collection : Ouvertures psychologiques Editeur : De Boeck
• Alexandre-Bailly F., Bourgeois D., Gruère J-P., Raulet-Croset N. & Roland-Lévy C.: « Comportements humains et management » ; Pearson (2006).
• Morin E.M. & Aubé C., « Psychologie et management » ; Chenelière Education (2007).
• Myers D.G., « Psychologie sociale pour managers » ; Dunod (2006).
• Robbins S. & Judge T., « Comportements organisationnels » ; Pearson (2006).
• Vallerand Robert J., « Les fondements de la psychologie sociale » ; (2006).
• Eugène ENRIQUEZ, « Les Jeux du pouvoir et du désir dans l’entreprise », Paris, Desclée de Brouwer, collection Sociologie Clinique, (1997).
• Eric BERNE, « des scenarios et des hommes ») (2010)
votre curiosité, votre capacité à observer, écouter, partager, votre engagement.
The main objective of this course is to assist students to develop an initial understanding of supply chain management and logistics. Secondly, students are invited to reflect on some of the changes in the organization of global supply chains over the last half-century and the concomitant economic, social and environmental impacts. The final objective is for students to gain an understanding of the challenges facing companies seeking to manage modern global supply chains and to consider how they may change in the future.
At the end of this course, students should be able to:
Understand some of the basic logistics tools and methods
Describe and discuss some of the main logistics and supply chain challenges that firms face;
Appreciate some of the changes and evolutions that have taken place in supply chains in recent times;
Consider how questions of sustainability are applied to the management of modern supply chains.
Subject | Some keywords |
1. Logistics and supply chain management : history and definitions | Upstream and downstream, physical and information flows, optimization, lead time, demand pull and supply push, integration and coordination, Bullwhip effect, ERP, Taylorism and Fordism, mass production and mass customization, lean and agile, Just-in-time, Kanban and 5S, PDCA |
2. Distribution, Logistics and warehousing | 3 and 4PLs; Regional Distribution Centres, multiple distribution channnels, logistic service providers, different inter-firm models, automated warehouses, number of references, order preparation, materials handling, impact of digitalization |
3. Supply chain theory | Transaction cost analysis, bounded rationality and opportunism, Resource Based view, Agency theory, Networks – Activities, Resources and Actors model, power and governance, SCM theory, barriers to entry, asymmetries |
4. Managing global supply chains | Globalization, internationalization, complexity, supply chain strategy, trade-offs, drivers, deregulation, FDI, growth in trade of intermediate goods, TNCs, container transport, tracking, free trade agreements, long lead times, global value chains |
5. Sustainable supply chain management | Definition of sustainability, triple bottom line, Reverse Logistics, recoverable manufacturing systems, the Anthropocene, closed loop systems, metrics and measurement, material recovery rates, ethics, exploitation, child labour, accountability, corporate social responsibility |
6. Outsourcing and offshoring | Make or buy decision, subcontracting, reshoring, nearshoring, inshoring, core capabilities, relocation, downsizing, internal and external sourcing, asset specificity, firm boundaries, supplier visibility, buyer-supplier relationships |
Arnold, J.R.T. (2012) Introduction to Materials Management (seventh edition), London: Pearson
Berger, S. (2006) Made in Monde (traduit de l’anglais), Paris: Seuil
Berger, S. (2012) Toward a Third Industrial Divide. in P. Osterman (Ed), Economy in Society: Essays in honor of Michael J. Piore, Cambridge, MA, MIT Press.
Brun, D & Guérin, F. (2014) La Logistique: ses métiers, ses enjeux, son avenir, Cormelles-le-royal : Editions EMS
Carter, C.R., Rogers, D.S. & Choi, T.Y. (2015) Toward the Theory of the Supply Chain, Journal of Supply Chain Management, 51 (2), 89-97.
Chopra, S. and Meindl, P. (2010) Supply Chain Management: Strategy, Planning and Operation, London: Pearson
Christopher, M. (2005) Logistics and Supply Chain Management, London: Pearson
Coe, N.M. & Yeung, H.W-C. (2015) Global Production Networks: Theorizing Economic Development in an interconnected world. Oxford: Oxford University Press
Contractor, F.K. (ed.) (2011) Global Outsourcing and Offshoring: An Integrated Approach to Theory and Corporate Strategy. Cambridge: Cambridge University Press
Cooper, M., Lambert, D. & Pagh, J. (1997) « Supply Chain Management: More Than a New Name for Logistics « , The International Journal of Logistics Management, Vol. 8 Iss 1 pp. 1 – 14 http://dx.doi.org/10.1108/09574099710805556
Dicken, P. (2011) Global Shift, London: Sage
Forrester, J. (1958) “Industrial Dynamics: a major breakthrough for decision makers”, Harvard Business Review, July-August 1958
Frankel, R., Bolumole, Y.A., Eltantawy, R.A., Paulraj, A. and Gundlach, G.T. (2008). The domain and scope of SCM’s foundational disciplines – insights and issues to advance research. Journal of Business Logistics, 29(1), 1-30.
Gattorna, J. (2009) Dynamic Supply Chain Alignment, Farnham: Gower
Gibson, B.J., Mentzer, J.T. and Cook, R.L. (2005). Supply Chain Management: the pursuit of a consensus definition. Journal of Business Logistics, 26(2), 17-28.
Goldratt, E.M and Cox, J. (2006 – 3rd ed.) Le But – un processus de progrès permanent. AFNOR.
Halldorsson, A., Kotzab, H., Mikkola, J.H. and Skjott-Larsen, T. (2007). Complementary theories to supply chain management. Supply Chain Management: An International Journal, 12(4), 284-296. Available from http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/13598540710759808
Halldorsson, A., Kotzab, H., and Skjott-Larsen, T. (2009). Supply chain management on the crossroads to sustainability: a blessing or a curse? Logistics Research, 1, 83-94
Harrison, A. and van Hoek, R. (2005) Logistics Management and Strategy, Harlow: Pearson
Ietto-Gillies, G. (2012). Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Cheltenham: Edward Elgar.
Jacoby, D. (2009). Guide to Supply Chain Management, London: Profile Books.
Logistiques Magazine (mensuel)
Lysons, K. and Farrington, B. (2012). Purchasing and Supply Chain Management, Harlow, UK: Pearson.
Macdonald, K. (2014) The Politics of Global Supply Chains: Power and Governance beyond the state, Cambridge: Polity Press
Marsh, P. (2012) The New Industrial Revolution: consumers, globalization and the end of mass production, New Haven: Yale University Press
Mentzer, T., de Witt, W., Keebler, J., Min, S., Nix, N., Smith, C. and Zacharia, Z. (2001), “Defining supply chain management”, Journal of Business Logistics, Vol. 22 No.2, pp. 1-26.
Mentzer, J.T., Myers, M.B. and Stank, T.P. (eds.) (2007) Handbook of Global Supply Chain Management. London: Sage
Montreuil, B. (2011) Towards a Physical Internet: Meeting the Global Logistics Sustainability Grand Challenge. Available at: https://www.cirrelt.ca/DocumentsTravail/CIRRELT-2011-03.pdf
Paché, G. (2004) La Logistique: Enjeux Stratégiques, Paris: Vuibert
Rivoli, P. (2005) Les Aventures d’un Tee-Shirt dans l’économie globalisée (traduit de l’anglais), Paris : Fayard
Rodrik, D. (2011) The Globalization Paradox, Oxford: OUP
Skjott-Larsen, T., Schary, P.B., Mikkola, J.H. and Kotzab, H. (2007). Managing the global supply chain, Copenhagen: CBS Press.
Strategies Logistiques (bimestriel)
Street Vox – Les 700,000 ouvriers invisibles des usines a colis françaises. https://www.streetpress.com/sujet/1484676734-ouvriers-invisibles-des-usines-colis-francaises
Supply Chain Magazine
Waters D.(ed.) (2007) Global Logistics, London: Kogan Page
Competitive intelligence aims at understanding the new (or renewed) forms of economic competition in the network society as it has developed since the oil crises of the 1970s. Thanks to an extensive approach that combines economics, management, law and sociology, competitive intelligence deals with the structures and dynamics of competitive forces at work in 21st century society : intangible assets management, hyper-competition or co-petition, competition through legal, technical or social standards, non-market strategies, anticipation and influence… These issues are considered from both private actors point of view (strengthening the competitiveness of companies) and policy makers point of view (implementing policies in line with a turbulent environment upset by the globalization of exchanges, finance domination, technological innovations or geopolitical approach of economic activities …).
At the end of the course, the students will be able to mix the concepts and tools of different social sciences to take an overview of economic competition in the society of the XXI ° century. They will be able to analyze comprehensive competitive strategies (market and non market strategies ). They will integrate the multiple dimensions of competition in the decision-making processes related to companies strategies. They will perceive the key factors underlying the competitiveness of companies and countries in contemporary economics..
INTRODUCTION
1. Stylized Facts in the XXIst Century Competition
2. Competitive Intelligence : Definitions
3. Two Visions of Competitive intelligence
A NARROW APPROACH TO COMPETITIVE INTELLIGENCE :
1. Why Competitive Intelligence in the Contemporary Economics?
2. What Priorities in Monitoring the Environment ?
3. How to Monitor the Environment ?
4. How Far is it Legally and Ethically Possible to Monitor the Environment ?
A WIDE APPROACH TO COMPETITIVE INTELLIGENCE
1. Market and Non Market Strategy : an Integrated Approach to Strategy
2. Taking Advantage of Social Norms : Influence, Rating and Labeling
3. Taking Advantage of Legal Norms : Litigation and Lobbying
BACH, David, 2010. Analyzing the Nonmarket Environment of Business : the (ia) Framework. ie Bueiness School [en ligne]. 2010. N° 25 mars. Disponible à l’adresse : https://yale.instructure.com/courses/29331/files/1391813/download?verifier=CBO2a6G5AjMgTC9mirBb1aiv7SKhOOYNJnCmxMxo&wrap=1
BARON, David P., 1995. Integrated strategy: Market and nonmarket components. California management review. 1995. Vol. 37, n° 2, pp. 47–65.
BRANDENBURGER, Adam M et NALEBUFF, Barry J, 1996. Co-opetition. London : Harper & Collins Business.
CASTELLS, Manuel, 2009. The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture. 2nd. Wiley-Blackwell.
CHAMPAUD, Claude & DANET, Didier, Stratégies judiciaires des entreprises, Dalloz, 2014
D’AVENI, Richard A., 1995. Coping with hypercompetition: Utilizing the new 7S’s framework. Academy of Management Perspectives. 1995. Vol. 9, n° 3, pp. 45–57.
DAY, G. S et SCHOEMAKER, P. J.H, 2005. Scanning the periphery. Harvard Business Review. 2005. Vol. 83, n° 11, pp. 135.
HUSSEY, David et JENSTER, Per V., 1999. Competitor intelligence: turning analysis into success. Wiley.
JONES, Milo et SILBERZAHN, Philippe, 2013. Constructing Cassandra: reframing intelligence failure at the CIA, 1947–2001. Stanford University Press.
KAHANER, Larry, 1997. Competitive intelligence: how to gather analyze and use information to move your business to the top. Simon and Schuster.
MOULIER-BOUTANG, Yann, 2011. Cognitive capitalism. Polity.
PORTER, Michael E., 1998. Clusters and the New Economics of Competition. Harvard Business Review. November December. 1998. pp. 77 97.
PORTER, Michael E., 2008. The five competitive forces that shape strategy. Harvard business review. 2008. Vol. 86, n° 1, pp. 78–93.
PRAHALAD, Coimbatore Krishna, 2009. The fortune at the bottom of the pyramid, revised and updated 5th anniversary edition: Eradicating poverty through profits. FT Press.
TEECE, David J., 1998. Capturing value from knowledge assets: The new economy, markets for know-how, and intangible assets. California management review. 1998. Vol. 40, n° 3, pp. 55–79.
Basics in Law, Economics & Management
Brief paper
To understand the institutional functioning of the European Union as well as the various European policies, which are implemented in the Member States.
To focus on the economic and monetary policies, solidarity and innovation.
To strengthen the methodology of the students.
To develop a general understanding of the EU for better career opportunities.
Students should be able to acquire basic knowledge on the dynamics and roles of the european institutions, and develop and analyse it through current affairs.
1. The European Union, an historical construction
2. The European Union, a political project
3. The EU, an institutional architecture (Lisbon Treaty)
PART 1: The Working of the European Union
Chapter 1: the institutions of the EU
Chapter 2: other institutions of the European Union
PART 2: European Law and Finances
Chapter 1 : European legal system
Chapter 2 : European Finances
The bibliography below covers key materials but is by no means exhaustive.
– Primary sources: Eur-lex http://eur-lex.europa.eu/en/ and European Union website http://europa.eu (direct, free access to all EU documents and legislation, press releases and different other sources).
– Secondary sources: textbooks, academic journals, etc.
– Bomber, E. & Stubb, A. (2008). The European Union: How Does It Work? Oxford, Oxford University Press.
– McCormick, J. (2008). Understanding the European Union. A Concise Introduction, Basingstoke, Palgrave Macmillan.
– Press: The Financial Times offers excellent coverage of European affairs.
Students should have a general knowledge and they should be interested in current affairs.
The goal is to broaden the students’ knowledge and mastery of English by studying concepts related to their field, such as Innovation, Company Law, Branding, Recruiting and PR.
The students will be expected to carry out analyses of business documents, articles, and audio-visual documents and share ideas in workshops, present their ideas and report on them.
Setting up a company in the USA:
First term (Semestre 1)
Innovation: conceive a new product/service
Company Law: choose the best business structure
Branding: develop your strategy
For grammar references:
Advanced Grammar in Use, Martin Hewings, Cambridge University Press, third edition (book, ebook or app available)
CEFR Levels: B2-C1
1 cours au choix parmi :
– Espagnol approfondi
– Espagnol
– Allemand
– Chinois débutant
Prise de parole fluide, sans lecture (support fiche/plan autorisé).
Appropriation et argumentation des thèmes abordés.
Savoir participer à un débat, proposer des situations en lien avec le thème traité.
Maîtrise des temps du passé. Renforcement des bases grammaticales ;
Connaissance du cinéma d’Espagne et d’Amérique latine (argentin/chilien)
Oral en continu et en interaction.
Compréhension de l’écrit et de l’oral.
Vocabulaire/expression du champ lexical des thèmes culturels abordés et répliques de l’interaction.
Savoir proposer et défendre un projet dans un contexte donné, une actualité donnée.
Les caractéristiques et spécificités culturelles dans la vie quotidienne et l’entreprise. Cas de IBERDROLA ; changement d’horaires.
Marketing politique, cas d’entreprises en Amérique latine.
Campagnes, affiches d’entreprises et/ ou d’ONG.
Spécificités de la langue espagnol (données de l’institut Cervantes)
La Ruta Quetzal
En fonction de l’actualité : salons/ polémiques/expos/conférences.
Echanges avec le groupe avancé, en milieu de semestre sur la création d’entreprise. Vote pour le meilleur projet.
Compréhension de l’écrit :
El País / Público.es / capital / bbc espagnol
Compréhension de l’oral :
Audiolingua/radialistas,net/rtve.esExpression écrite : ver-taal/gram@clicando/larouss,fr/ wordreference
B1 à B2
Contenu thématique
– Semestre 1 – Búsqueda de empleo y la contratación de personal : préparation de CV, de lettres de motivation et d’entretiens d’embauche en espagnol
– Semestre 2 – Negociación y Manejo de crisis: Études de cas professionnels et de l’actualité du monde de l’entreprise de l’aire culturelle hispanophone
Contenu linguistique et supports
Semestre 1 – Búsqueda de empleo y la contratación de personal : études de documents (supports papier, audio, vidéo, en ligne…) pour connaître les règles de présentation d’une petite annonce, d’un CV et d’une lettre de motivation en espagnol. Rédaction des documents dans le respect de ces règles. Jeux de rôles, type cabinet de conseil en recherche d’emploi. Études de documents (supports papier, audio, vidéo, en ligne…) pour connaître la façon dont se déroule un entretien, puis simulations d’entretiens.
Semestre 2 – negociación y manejo de crisis: étude et présentation d’articles (compréhension écrite et expression orale en continu), étude et présentation de sujets sur support audio et/ou vidéo (compréhension orale et expression orale en continu), débats et mises en situation autour de ces thèmes (expression orale en interaction), rédaction de synthèse de documents et de communiqués de presse.
Travaux individuels et travaux de groupes.
Donnée par l’enseignant.
B1 à B2
L’enseignement des langues à l’IGR–IAE a pour objectif l’autonomie des étudiants dans leur utilisation professionnelle
des langues. Il est adossé aux objectifs de niveaux du Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues dans les
5 compétences : compréhension orale, compréhension écrite, expression écrite, expression orale en continu, expression
orale en interaction. Le cours d’Allemand LV2 vise au renforcement des bases en langue et d’apporter des connaissances
du monde des affaires germanique (compétence interculturelle).
Un niveau B2 dans les 5 compétences du CECRL.
Etudes et présentation de sujets et documents sur supports papier, audio, vidéo ou en ligne (compréhension écrite et
expression orale en continu), débats et simulations autour de ces thèmes (expression orale en interaction), rédaction
de documents professionnels (expression écrite). Les compétences sont travaillées autour de problématiques
d’entreprises et de l’actualité du monde économique.
– Les acteurs dans l’économie
– L’argent – homo oeconomicus
– La publicité – « neuro marketing »
– La génération Y et les implications pour le monde du travail
– « hire or fire », droit du travail
– « corporate citizenship » – développement durable
Transmise par l’enseignant au premier TD.
Un niveau B1 et une envie de consolider ses bases en allemand pour en faire un usage professionnel.
L’enseignement des langues à l’IGR–IAE a pour objectif l’autonomie des étudiants dans leur utilisation professionnelle des langues. Il est adossé aux objectifs de niveaux du Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues dans les 5 compétences : compréhension orale, compréhension écrite, expression écrite, expression orale en continu, expression orale en interaction.
Le cours de Chinois Débutant vise à la découverte de la langue et de la culture chinoise (compétence interculturelle).
Un niveau A1 dans les 5 compétences du CECRL.
Connaissance du pinyin (phonétique chinoise)
Connaissance des caractères les plus courants et leur culture associée.
Se présenter en chinois : identité, loisirs, activités quotidiennes.
Études et présentation de sujets et documents sur supports papier, audio, vidéo ou en ligne (compréhension écrite et
expression orale en continu), petites conversations (expression orale en interaction), apprentissage de caractères
(expression écrite).
Les cours sont préparés et distribués par l’enseignant (textes, fiches d’écriture, fichiers audio…).
Des informations plus précises sont données en cours d’année au fur et à mesure des apprentissages (sites internet utiles, applications de dictionnaires, films…)
Aucun
– Ouvrir son horizon en culture de gestion et culture générale
– Travailler sa capacité de restitution orale et écrite
– L’étudiant devra assister au minimum à une conférence par semestre à l’IGR-IAE et participer à au moins une manifestation extérieure (exposition, pièce de théâtre, conférence)
– Le programme des conférences à l’IGR-IAE sera communiqué fin septembre
– Pour la manifestation extérieure l’étudiant est autonome dans sa recherche, son inscription et sa participation (note : de nombreuse manifestations / conférences sont à accès gratuit. Voir pour cela le site de la ville de Rennes, l’office de tourisme, la cité des sciences etc.)
– Par groupe de deux étudiants (ni plus, ni moins) devront être restitués :
o Une vidéo au format 180 secondes visant à présenter la manifestation extérieure et son inscription historique, politique ou culturelle (contextualisation de votre réflexion).
o Une synthèse de 2 pages (un recto / un verso) maximum proposant une lecture critique et analytique (politique, sociale, philosophique) de la manifestation extérieure
o Une synthèse de 2 pages maximum proposant une lecture critique et analytique (politique, sociale, philosophique) de la ou des conférences de l’IGR-IAE
– Qualité sur la forme de la restitution :
dynamisme, originalité, capacité à capter l’attention, qualité de la rédaction et la richesse du vocabulaire (parlé et écrit), présentation soignée : montage vidéo, lisibilité, mise en page, orthographe du travail écrit, etc.
– Organisation générale :
introduction contenant une accroche et l’annonce d’un plan pertinent et structuré, équilibre entre les différentes parties du plan annoncé, idées classées dans un ordre logique et clair, conclusion est soignée et synthétique.
– Qualité sur le fond :
compréhension du sujet traité et la restitution des idées essentielles, esprit de synthèse et la clarté, sens critique, capacité d’analyse, recherches annexes ayant permis d’approfondir le sujet
L’option “Gestion de projet associatif” est reconnue en Licence et en Master 1, intégrée dans le cursus universitaire et prise en compte dans l’évaluation des diplômes. Par une mise en pratique concrète des apprentissages, les étudiants mènent des activités portant sur différents domaines : culturel, sportif, entrepreneurial, solidaire … leur permettant d’acquérir et de développer de nouvelles compétences.
Le dispositif « Vie Associative » à l’IGR-IAE met à disposition des membres des associations deux formes d’accompagnement :
Mobiliser les cours de L3 (S1) suivants : Gestion de Projet, Technique Budgétaire, Analyse Financière, Gestion des ressources humaines, Droits des contrats, Marketing Fondamental, Psychologie des organisations.
Les associations devront produire différents documents et une présentation orale :
Un dossier écrit (40% de la note) visant à fournir une analyse de la conduite du projet et des préconisations pour l’année suivante
Amener les élèves au niveau A1 ou A2 du CECRL (selon le niveau de départ):
Etre capable de se présenter
Etre capable de se déplacer en Chine
Prioritairement l’oral : compréhension et expression
A l’écrit, l’accent est mis davantage sur :
l’apprentissage des caractères les plus courants et leur culture associée.
Le pinyin (phonétique chinoise)
Se présenter en chinois (identité, loisirs, activités quotidiennes, modes de déplacement…)
Comprendre un de leur camarade lorsqu’il se présente en chinois et le présenter à leur tour.
Bibliographie
Les cours sont préparés et distribués par l’enseignant (textes, fiches d’écriture, fichiers audio…).
Des informations plus précises sont données en cours d’année au fur et à mesure des apprentissages (sites internet utiles, applications de dictionnaires, films…)
Aucun
General objective: Get an overview of the project management domain
At the end of the course the student will
• Understand the differences between project management and general management ;
• Understand the different Project Management knowledge areas and the process groups
At the end of the course the student will be in a position to apply the project management concepts to simple projects
Day 1
– Course objectives and outlines
– What is a project
– What is project management ?
– Knowledge Areas and Process groups
– Phases versus Process Groups
– Project initiating
Day 2
– Scope Management
– Logical Framework
– Analysis of the Environment
– Work Breakdown Structure
– Project Organization
– Schedule management (basics)
Day 3
– Planning the Schedule
– Cost Estimates and Budgeting
– Risk Analysis
– Communication Management
– Project Governance
Day 4
– Monitoring and Controlling
– Project Baselines
– Change Management
– Project Teams
– Agile
– Closing the Project
– Common Mistakes
Project Management Institute. (2017). A Guide to the Project management Body of Knowledge (6e ed.).
Gray, C. F., & Larson, E. W. (2010). Project Management: The Managerial Process (Fourth Edition ed.). Mc-Graw-Hill
Kerzner, H. (2017). Project Management: A System Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (12th ed.). Hoboken, John Wiley & Sons.
Meredith, J. R., & Mantel, S. J. (2015). Project Management: A Managerial Approach (9th ed.). Hoboken Wiley.
The project consists in:
• solving a real business problem
• applying the acquired knowledge to entrusted missions
• reinforcing the training through the work with the company tutor
Proceedings:
Methods:
Oral Presentation:
Presentation of the project: objectives, planning, fulfillment, and analyses
Group dynamics: task sharing, communication, decision making, conflict management.
Préparer les étudiants à construire leur projet professionnel afin de favoriser leur insertion professionnelle
Connaissance des métiers de la gestion
Du lundi au jeudi (en novembre)
Ateliers de 8 h 30 à 11 h 30
Conférences de 12 h 30 à 13 h 30
Ateliers de 14 h à 17 h
Conférences de 17 h 30 à 19 h 30
Vendredi : Forum Entreprises
Samedi : Journée Simulation Recrutement (JSR)
Aucune
Aucun
Identify and interpret the strategy of organizations
Master the fundamentals of corporate strategy, understand the different strategic approaches, be able to make strategic decisions when faced with a corporate problem.
1. Intro
2. Strategic management
3. Strategic external diagnosis
4. Internal strategic diagnosis
5. Strategic maneuvers
Strategor – All about business strategy, 7th edition, 2016
Competitive advantage – How to stay ahead of the competition and maintain your lead, Michael Porter, 2003
Managing for the future, Peter Drucker, 2013
Blue Ocean Strategy, W. Chan Kim, Renee Mauborgne, 2015
None
The aim of the course is to make students knowledgeable about the main characteristics of global logistics networks’ design and control.
The students will be able to (help) drive associated decision processes in actual industrial, distribution or service provision contexts.
Supply chain design:
Supply chain control:
Basic mathematical and business management background
to understand financial policy which is related to the objectives and the strategies (business model) of a firm
to study the great financial decisions for a firm, long term financial decisions : investment, financing and forecasts
To be able to understand and communicate about financial problem
I. INVESTMENT
A. the cash-flows determination
B. The discounted cash-flows problem
WACC : weight average cost of capital
C. Profitability criterias
II. FINANCING
A. Internal financing
B. External financing
III. FINANCIAL FORECASTS
A. Recall of various financial forecasts
B. Long term forecast : financial plan
R. PIKE, B. NEALE – «corporate finance and investment – decisions and strategies» – Prentice Hall 6 2006
P. VERNIMMEN, P. QUIRY. Y. LE FUR « corporate finance » Dalloz – 2015
This module develops an understanding of the role of budgeting within an organization. It will enhance the ability to prepare, analyze, interpret, critically evaluate and use data for planning and control.
It also develops an awareness of actual management accounting practice and an interest in emerging issues in management accounting.
1. Define a budget and show how budgets, objectives and strategic plans are related.
2. Explain the budgeting process and the interlinking of the various budgets within the business.
3. Construct various budgets from relevant data.
4. Discuss the criticisms that are made of budgeting.
5. Undertake variance analysis and discuss possible reasons for the variances calculated.
1. Budgeting
• Budgets and budgeting process: nature and objectives of budgets, operating budget and master budget, link with strategy
• Preparing a budget: the budget-setting process, the interrelationship of budgets, operating and master budgets
• Current issues in budgeting: criticism of budgeting, rolling forecasts, activity-based budgeting (ABB), zero-based budgeting (ZBB), beyond budgeting
2. Variance Analysis
• Basic concepts
• Level 1 analysis: Total variance
• Level 2 analysis: Flexible budget variance and sales volume variance
• Level 3 analysis: Sales price variance, price variances and efficiency variances for direct-cost inputs, fixed overhead costs variance
• Reconciling the budgeted profit with the actual income
3. Managing Working Capital
• Definition of working capital
• The cash conversion cycle
• Inventory management
The purpose of this course is to examine the key concepts and strategic issues related to conducting marketing operations across borders. More specifically, we will focus on identifying and evaluating international market opportunities, developing international market entry strategies, and adapting the marketing mix to different market needs and constraints. As much as possible we will try to simulate a “real” business environment; therefore a large portion of this course will consist in hands-on application exercises and discussions
After taking this course students should be able to:
• Assess and prioritize international market opportunities, conduct deep market analysis and develop recommendations
• Develop market entry strategy
• Be aware of common pitfalls, specific to the international field
• Have a better awareness of foreign cultures and, business practices
• Develop and implement global marketing mix strategies
Topic 1: Introduction to globalization
-Global marketing or international marketing? Born global.
– Pros and cons of international expansion
– Intercultural issues and how to build cross-cultural awareness
Topic 2: Market opportunity research
-How to identify and evaluate international opportunities?
-Where to find information?
-How to prioritize international markets?
– Evaluate risks and potential ROI
Topic 3: Market entry strategy
-Build, buy, partner? Developing a distribution network
-International sales negotiations
– Global segmentation and positioning
– Legal, tax and logistical issues
-Developing financial projections and budget
Topic 4: Standardization versus localization
-Brand and product decisions
-Pricing
Topic 5: Standardization versus localization (To continue)
-Communication
-e-commerce: building effective global websites
Kotabe M., Helsen K. (2017). Global Marketing Management (7th edition). Wiley.
Kotabe, M., & Helsen, K. (2009). The SAGE handbook of international marketing. Los Angeles: SAGE. (Available as ebook)
De Mooij, M. (1998). Global marketing and advertising, understanding cultural paradoxes. Thousand Oaks: Sage Publications.
Breaking into the trade game, A small business guide To exporting (2005). 3rd edition. Small Business Administration.
At the end of the course, participants will be able to understand the influence of culture on their own behavior and the behavior of their colleagues at work, and to create a common understanding of work and communication. Identify the effects of culture in communication (verbal and non-verbal). Train oneself to adapt to intercultural situations and to have a reflexive view and posture. To deduce the appropriate intercultural managerial behaviors.
The pedagogical approach of the seminars is dynamic and diversified (theoretical courses, workshops, role-playing, theatrical techniques). A situation-based approach allows for a conceptual and reflexive understanding of the experience. During these seminars, we maintain a constant interaction between a theoretical framework, experiential workshops and an analysis of professional practice (APP) or REX.
Day 1: 7 hours
Methods: Theoretical course, group work, use of the « meta » perspective, problem solving.
Presentation of the objectives of the seminar. – the purpose of the seminar.
Implementation of an international working practice as a professional experiential tool.
Identification of our own cultural identity: individual, regional, national. What are your cultural orientations in France and in the other countries participating in the course?
Intercultural Training Exercise: What Do They Need To Know About Us?
Do we have Common Cultural Dimensions with China, Brazil, Portugal, Spain, Italy, South-Africa, Indonesia, Poland etc
Lecture: culture, cultural phenomenon, cultural dimensions (Hofstede) and social representations, ethnocentricism and ethnorelativism (Levi-Strauss).
Day 2: 7 hours
Methods: Theory course, group work, use of the « meta » perspective, problem solving. APP.
Theoretical course: Non-verbal communication: Integrating the meaning, importance and reading of non-verbal elements that intervene in professional intercultural situations (proxemics, paralanguage, kinetic language).
Exercise: Presentation of the students’ different intercultural non-verbal communication practices.
Professional Practice Analysis of an Intercultural Management issue.
Day 3: 6 hours
Methods: Theoretical course, group work, use of the « meta » perspective, problem solving.
Theoretical course: Emotional Intelligence: Integrating the meaning, importance and emotional regulation that occur in professional intercultural situations
Intercultural Training Exercise: Cross-Cultural Checklist
Oral presentations by the students.
1. Coaching across Cultures, Philippe Rosinski 2003.
2. The Hidden Dimension, HALL,E, Paris, Seuil, 1966,
3. Non-verbal and para-verbal communication. HENNEL-BRZOZOWSKA Agnieszka Pedagogical University of Cracow, Poland-Synergies Pologne n°5 – 2008 pp. 21-30, 2008.
4. La Mise en scène de la vie quotidienne, t. 1 La Présentation de soi, GOFFMAN, Irving. Éditions de Minuit, coll. » Le Sens Commun « , 1973.
5. Living and working in France, Geneviève Brame – Kogan Page 2004.
6. We Europeans, Richard Hill – Europublic 1992.
7. Cultures and Organisations, Geert Hofstede – McGraw-Hill book company 1991.
8. Le Manager Global – Comment piloter une équipe Multiculturelle DUNOD 2004.
9. Mind your Manners, Managing Business cultures in the new global Europe, John Mole, Nicholas Brealey Publishing 2004.
10. Culture et mondialisation, Philippe d’Iribarne – Editions du Seuil 2001.
11. Managing a Multicultural Team – ESF editeur 2004.
12. Euro Managers and Martians, Richard Hill – Europublic 1992.
13. Commerce entre cultures, Jean-Claude Usunier – Editions PUF 1992.
The aim of the course is to learn
– How do we as leaders convene strategic conversations that enable us to support our work in organizations and communities?
– How do we understand difference as an asset from which we all can grow?
The students will be able
1. To speak with intention: noting what has relevance to the conversation in the moment.
2. To listen with attention: respectful of the learning process for all members of the group.
3. To tend the well-being of the circle: remaining aware of the impact of our contributions.
Concepts presentation and discussions on
Worldview Intelligence and the Art of Participatory Leadership
A participative approach for leading, convening and engaging
Academic and MBA personal experience
The goal is to broaden the students’ knowledge and mastery of English by studying concepts related to their field, such as Innovation, Company Law, Branding, Recruiting and PR.
The students will be expected to carry out analyses of business documents, articles, and audio-visual documents and share ideas in workshops, present their ideas and report on them.
Setting up a company in the USA:
First term (Semestre 1)
Innovation: conceive a new product/service
Company Law: choose the best business structure
Branding: develop your strategy
For grammar references:
Advanced Grammar in Use, Martin Hewings, Cambridge University Press, third edition (book, ebook or app available)
CEFR Levels: B2-C1
1 cours au choix parmi :
– Espagnol
– Espagnol approfondi
– Allemand
– Chinois débutant
Prise de parole fluide, sans lecture (support fiche/plan autorisé).
Appropriation et argumentation des thèmes abordés.
Savoir participer à un débat, proposer des situations en lien avec le thème traité.
Maîtrise des temps du passé. Renforcement des bases grammaticales ;
Connaissance du cinéma d’Espagne et d’Amérique latine (argentin/chilien)
Oral en continu et en interaction.
Compréhension de l’écrit et de l’oral.
Vocabulaire/expression du champ lexical des thèmes culturels abordés et répliques de l’interaction.
Savoir proposer et défendre un projet dans un contexte donné, une actualité donnée.
Les caractéristiques et spécificités culturelles dans la vie quotidienne et l’entreprise. Cas de IBERDROLA ; changement d’horaires.
Marketing politique, cas d’entreprises en Amérique latine.
Campagnes, affiches d’entreprises et/ ou d’ONG.
Spécificités de la langue espagnol (données de l’institut Cervantes)
La Ruta Quetzal
En fonction de l’actualité : salons/ polémiques/expos/conférences.
Echanges avec le groupe avancé, en milieu de semestre sur la création d’entreprise. Vote pour le meilleur projet.
Compréhension de l’écrit :
El País / Público.es / capital / bbc espagnol
Compréhension de l’oral :
Audiolingua/radialistas,net/rtve.es
Expression écrite : ver-taal/gram@clicando/larouss,fr/ wordreference
B1 à B2
Contenu thématique
– Semestre 1 – Búsqueda de empleo y la contratación de personal : préparation de CV, de lettres de motivation et d’entretiens d’embauche en espagnol
– Semestre 2 – Negociación y Manejo de crisis: Études de cas professionnels et de l’actualité du monde de l’entreprise de l’aire culturelle hispanophone
Contenu linguistique et supports
Semestre 1 – Búsqueda de empleo y la contratación de personal : études de documents (supports papier, audio, vidéo, en ligne…) pour connaître les règles de présentation d’une petite annonce, d’un CV et d’une lettre de motivation en espagnol. Rédaction des documents dans le respect de ces règles. Jeux de rôles, type cabinet de conseil en recherche d’emploi. Études de documents (supports papier, audio, vidéo, en ligne…) pour connaître la façon dont se déroule un entretien, puis simulations d’entretiens.
Semestre 2 – negociación y manejo de crisis: étude et présentation d’articles (compréhension écrite et expression orale en continu), étude et présentation de sujets sur support audio et/ou vidéo (compréhension orale et expression orale en continu), débats et mises en situation autour de ces thèmes (expression orale en interaction), rédaction de synthèse de documents et de communiqués de presse.
Travaux individuels et travaux de groupes.
Donnée par l’enseignant.
B1 à B2
Les acteurs dans l’économie
L’argent
– homo oeconomicus
– riche/pauvre, le revenu, le bonheur
– vivre sans argent
La publicité
– comment ça marche ?
– « neuro marketing »
La génération Y et les implications pour le monde du travail
– de nouvelles formes de travail
– postuler pour un emploi
Jeu de rôle
– « hire or fire », droit du travail
– « corporate citizenship »
Fair trade
– développement durable
– mode (fair wear)
Oraux interactifs en S2 sur des sujets imposés
Transmise par l’enseignant au premier TD.
Amener les élèves au niveau A1 ou A2 du CECRL (selon le niveau de départ):
Etre capable de se présenter
Etre capable de se déplacer en Chine
Prioritairement l’oral : compréhension et expression
A l’écrit, l’accent est mis davantage sur :
l’apprentissage des caractères les plus courants et leur culture associée.
Le pinyin (phonétique chinoise)
Se présenter en chinois (identité, loisirs, activités quotidiennes, modes de déplacement…)
Comprendre un de leur camarade lorsqu’il se présente en chinois et le présenter à leur tour.
Les cours sont préparés et distribués par l’enseignant (textes, fiches d’écriture, fichiers audio…).
Des informations plus précises sont données en cours d’année au fur et à mesure des apprentissages (sites internet utiles, applications de dictionnaires, films…)
Aucun
La finalité de ce cours est de former les étudiants au système d’information et bases de données afin qu’ils soient en mesure de :
Exploitations et analyses des données de l’entreprise à partir d’outils informatiques.
1.Tableur Excel
2. Base de données Access
3. SQL et SGBD MYSQL :
Néant
Connaître l’environnement Windows ou équivalent.
– Ouvrir son horizon en culture de gestion et culture générale
– Travailler sa capacité de restitution orale et écrite
– L’étudiant devra assister au minimum à une conférence par semestre à l’IGR-IAE et participer à au moins une manifestation extérieure (exposition, pièce de théâtre, conférence)
– Le programme des conférences à l’IGR-IAE sera communiqué fin septembre
– Pour la manifestation extérieure l’étudiant est autonome dans sa recherche, son inscription et sa participation (note : de nombreuse manifestations / conférences sont à accès gratuit. Voir pour cela le site de la ville de Rennes, l’office de tourisme, la cité des sciences etc.)
– Par groupe de deux étudiants (ni plus, ni moins) devront être restitués :
o Une vidéo au format 180 secondes visant à présenter la manifestation extérieure et son inscription historique, politique ou culturelle (contextualisation de votre réflexion).
o Une synthèse de 2 pages (un recto / un verso) maximum proposant une lecture critique et analytique (politique, sociale, philosophique) de la manifestation extérieure
o Une synthèse de 2 pages maximum proposant une lecture critique et analytique (politique, sociale, philosophique) de la ou des conférences de l’IGR-IAE
– Qualité sur la forme de la restitution :
dynamisme, originalité, capacité à capter l’attention, qualité de la rédaction et la richesse du vocabulaire (parlé et écrit), présentation soignée : montage vidéo, lisibilité, mise en page, orthographe du travail écrit, etc.
– Organisation générale :
introduction contenant une accroche et l’annonce d’un plan pertinent et structuré, équilibre entre les différentes parties du plan annoncé, idées classées dans un ordre logique et clair, conclusion est soignée et synthétique.
– Qualité sur le fond :
compréhension du sujet traité et la restitution des idées essentielles, esprit de synthèse et la clarté, sens critique, capacité d’analyse, recherches annexes ayant permis d’approfondir le sujet
L’option « Gestion de projet associatif » est l’occasion pour les étudiants de mettre en pratique l’ensemble des connaissances théoriques abordées durant leur cursus et également d’acquérir de nouvelles compétences :
Modalités :
Restitution :
Les associations devront produire différents documents et une présentation orale :
Il s’agit d’un exercice semblable à une assemblée générale ordinaire d’association qui se déroule habituellement de la manière suivante :
Evaluation :
Toutes les associations sont évaluées par un enseignant unique, n’intervenant dans l’accompagnement d’aucune association. Cela est valable pour les rapports écrits de S1 et S2. La présentation orale est évaluée par un jury composé de partenaires financeurs et de professionnelles issus du milieu associatif. Les attendus sont présentés aux étudiants au début du S1 et du S2 et sont disponibles sur le Moodle de la vie associative.
Amener les élèves au niveau A1 ou A2 du CECRL (selon le niveau de départ):
Les cours sont préparés et distribués par l’enseignant (textes, fiches d’écriture, fichiers audio…).
Des informations plus précises sont données en cours d’année au fur et à mesure des apprentissages (sites internet utiles, applications de dictionnaires, films…)
Aucun
The aim of the course is to master the global strategy of a company
The students will be able to make decisions in order to optimize a company activities (market share, production, profitability…)
Simulation game
Management books
No
C’est un programme de formation action, « learning by doing ». En une semaine, les étudiants doivent créer une entreprise fictive par groupe. Des conférences leur sont proposées et des enseignants référents et des professionnels les assistent. Ils présentent leur projet à un jury de professionnels (chefs d’entreprise, conseils en création, CCI, PEPITE…) et d’enseignants. L’entreprise doit pouvoir être créée. C’est de l’apprentissage par le faire, ils sont acteurs. Programme recensé au niveau OPPE (Office pédagogique des pratiques entrepreneuriales, site AFE espace enseignant).
Le programme est divisé en cinq temps forts.
Découverte de la création d’entreprises | Participation aux Journées régionales de la création d’entreprises, EDO rencontres annuelles, octobre, Rennes. C’est un pré-requis. Ils découvrent les acteurs et les réseaux et assistent à des conférences. Cette immersion répond à la question qui. |
Cours et Conférences
| Un mois en amont de la simulation, ils reçoivent des enseignements théoriques où des outils leur sont expliqués. En terme de savoirs, cela correspond à la question quoi. Ce programme est une application des cours dispensés tout au long de la licence : gestion de projet, comptabilité, marketing, stratégie, finance, droit….. |
Recherche de l’idée LIEN AVEC LE COURS DE MARKETING | Ils réfléchissent à des concepts innovants. Ils doivent faire des recherches, du brainstorming et peuvent débriefer ces matériaux avec un professionnel de l’innovation et un enseignant, afin de valider ou non les idées. C’est un temps de maturation. |
Semaine Création avril | C’est la mise en situation, en gestion de projet. Ils disposent d’une semaine pour créer. Ils sont entourés de professionnels et considérés comme de vrais créateurs. Ils ont des rendez-vous avec de nombreux conseils[1] et des enseignants. |
Jury Une semaine plus tard avril | Présentation du business plan Visite des stands des équipes
|
Agence France Entrepreneur (AFE), Créer ou reprendre une entreprise, Les Éditions d’organisation.
FAYOLLE : entrepreneuriat, Dunod, 2ème édition, 2012
DELENGAIGNE, DELENGAIGNE La Boîte à outils du Mind Mapping, La Boîte à Outils, Dunod
2016
LEFEBVRE, F., La pratique de la création d’entreprise, juridique. Fiscal. Social .comptable.
Léger-Jarniou C.,Entrepreneuriat, 2013.
LEGER-JARNIOU, KALOUSIS, La boite à outils de la création d’entreprise, Dunod
LEGER-JARNIOU, CERTHOUX, DEGEORGE, LAMETA, Le Goff, Entrepreneuriat, Openbook, Dunod, 2016
PAPIN, R., Stratégie pour la création d’entreprise, Création- Reprise – Développement, 6e édition, Dunod.
PENDELIAU, G., Le profil du créateur d’entreprise, L’Harmattan.
RIES, Lean Startup : Adoptez l’innovation continue, PEARSON, 2015
SILBERZAHN : Créateur, ne fuyez pas !
TSAGLIOTIS, Start-up attitude, Dunod, 2017
Connaissances en :
-Marketing,
-Comptabilité
-Droit
-Finance
-RH
– Faire le lien entre les cours et la vie en entreprise
– Acquérir des compétences techniques et relationnelles (savoir-faire et savoir-être en entreprise)
– Savoir replacer ses missions au cœur de la stratégie d’entreprise ou d’une problématique managériale
– Confirmer ou infirmer son orientation professionnelle
Pour être admissible, les 2 premières années de Licence peuvent être suivies :
Être titulaire des 120 premiers crédits (Bac +2) + Résultat au Score IAE-Message.
Épreuve d’admissibilité : étude du dossier du candidat :
– CV,
– Lettre de motivation,
– Relevés de notes du Bac,
– Relevés de notes post-bac de toutes les années d’études dans l’enseignement supérieur y compris de l’année en cours (documents traduits pour les études à l’étranger)
– Avis de poursuite d’études du responsable de la formation du dernier diplôme (en cours ou obtenu) et classement dans la promotion
> attestation à demander à votre établissement (ne concerne pas les candidats actuellement en 2è année de Licence à Rennes 1 et extérieur)
– Programme des études suivies à l’étranger – si concerné
– Résultat au Score IAE-Message (la note obtenue à l’épreuve d’anglais au Score IAE-Message sera particulièrement prise en compte)
(renseignements et inscriptions sur : www.iae-message.fr)
– TOEIC Listening and Reading (recommandé).
Épreuve d’admission : entretien de motivation en anglais.
Droits d’inscription : plus d’informations sur https://www.univ-rennes1.fr/droits-dinscription-bourses-et-exonerations
Étudiants internationaux